lach1Op en tussen de tanden en kiezen ontstaat tandplak. In de tandplak zitten miljoenen bacteriën, die als de tandplak niet regelmatig wordt weggehaald, gaatjes en tandvleesontstekingen kunnen veroorzaken. De ruimten tussen de tanden en kiezen kunt u met een tandenborstel niet goed schoonmaken. Om ook deze tussenruimten goed te kunnen reinigen, heeft u de volgende hulpmiddelen: flossdraad.

In de handel zijn diverse soorten flossdraad verkrijgbaar: diverse dikten, met of zonder waslaagje etc. U kunt zelf het beste uitproberen wat u het prettigst vindt.

Neem een halve meter flossdraad (voor het hele gebit) en wikkel de uiteinden een paar keer om uw wijsvingertoppen heen voor extra houvast. Span de draad strak en breng hem de draad op spanning. Beweeg vervolgens op een zagende manier de draad tussen de tanden en kiezen door. Ga ook met de flossdraad een stukje tussen het tandvlees en tand in. Dit mag geen pijn doen. Doe dit tussen alle tanden en kiezen. Haal de draad ook weer met een zagende beweging tussen de tanden en kiezen vandaan.

Als u voor het eerst flosst, kan het zijn dat dit wat pijnlijk is en het tandvlees gaat bloeden. Dit is een teken van ontsteking, wat juist door regelmatig te flossen zal verbeteren. Laat u dus niet ontmoedigen en ga door met dagelijks flossen.

flossdraad