Op en tussen de tanden en kiezen ontstaat tandplak. In de tandplak zitten miljoenen bacteriën, die als de tandplak niet regelmatig wordt weggehaald, gaatjes en tandvleesontstekingen kunnen veroorzaken. De ruimten tussen de tanden en kiezen kunt u met een tandenborstel niet goed schoonmaken. Om ook deze tussenruimten goed te kunnen reinigen, heeft u de volgende hulpmiddelen: tandenstokers.

Om tandplak tussen tanden en kiezen te verwijderen kunt u één maal per dag tandenstokers gebruiken. In de winkel kunt u diverse tandenstokers kopen: een goede tandenstoker is van hout, is driehoekig van vorm met een platte kant en loopt toe in een punt. Ze zijn tevens in verschillende dikten verkrijgbaar: hoe groter de ruimte tussen uw tanden en kiezen, des te breder moet de tandenstoker zijn, die u gebruikt. Het tanden stoken gaat als volgt: maak van tevoren de tandenstoker nat met wat speeksel en steek de stoker met de smalle platte kant naar het tandvlees gericht tussen de tanden of kiezen. Haal de stoker een paar keer stevig heen en weer. Doe dit tussen alle tanden en kiezen. Als u voor het eerst begint met tanden stoken, dan kan het zijn, dat het tandvlees gaat bloeden en dat het een beetje pijn veroorzaakt. Laat u hierdoor niet ontmoedigen! Bloedend tandvlees wijst op ontsteking en regelmatig stoken zal ervoor zorgen, dat de ontsteking en de pijn vermindert.

tandenstokers